Re: musproblem (var Re: Unidentified subject!)

On Thu, 18 Oct 2001, mattias/spikboll wrote:

> GPM kör jag både i RH och debian och jag har aldrig varit med
> om att det stör. Fixar RH detta på något sätt av sig själv?

Det vet jag inte, kan vara att det är olika versioner på
X i redhat och debian.

Du kan enkelt testa om det är gpm som "stör" genom att stänga av
gpm före du startar X. Kör kommandot /etc/init.d/gpm stop
Funkar musen ok i X efter det så är det gpm som busar.

Hur som helst _måste_ du isåfall tala om för X att du vill läsa
mushändelser från /dev/gpmdata istället för från /dev/mouse.
Dessutom behöver du tala om för gpm hur den ska skicka vidare data
till gpmdata...

Såhär ser mina inställningar ut:
/etc/gpm.conf
----
device=/dev/mouse
responsiveness=
repeat_type=
type=mman
append="-Rraw"
sample_rate=
----
/etc/X11/XF86Config-4
----
Section "InputDevice"
        Identifier  "Mouse0"
        Driver      "mouse"
        Option      "Protocol" "MouseMan"
        Option      "Device" "/dev/gpmdata"
EndSection
----

Nu har jag som du ser en annan mus, men du kan lista ut
musprotokoll och inställningar mha programmet
/usr/sbin/gpm-mouse-test och 'man gpm' naturligtvis.

HTH / fredrik =)
--
Fredrik Jonson
pt97fjo@student.bth.se