Svenska tecken i konsolen (Testing, tcsh)

Har problem med att få svenska tecken att fungera.
Tex så skriver jag detta i mutt men när jag trycket ner tex å så får jag på skärmen se
\ x e 5 istället för å.

När jag läser ett mail får jag ? istället för de svenska tecknen.

I tex pico så fungerar det dock helt ok. (dock inte i vi)
jag kan inte heller skriva svenska tecken i varken bash, tcsh eller zsh.

Skapar jag en fil med åäö i i pico så kan jag sedan göra f?ljande:
junkbox:~> cat testfil
åäö
junkbox:~> less testfil
åäö

Jag har satt följande:
LANG=iso_8859_1
LESSCHARSET=latin1
LC_CTYPE=ISO_8859_1

Vid boot laddas se-latin1.kmap.gz som keymap.

I min /etc/inputrc har jag följande:
set meta-flag on
set input-meta on
set output-meta on
set convert-meta off

Mitt primära shell är tcsh och det är där jag är mest intreserad av att få det att fungera.

junkbox:~# uname -a
Linux junkbox 2.4.6 #9 SMP Sat Jul 7 20:11:19 CEST 2001 i686 unknown
Debian "Testing" NLS ISO 8859-1 inkompilerat, likaså Codepage 850.

Tacksam för förslag!

/tobias - som aldrig tidigare haft problem med svenska tecken...