Re: Ännu en nybörjare =)

On Jul 09 15:01, Eric Bäckhage wrote:
> Hoppas Ni inte garvar ihjäl Er nu, alla måsta ju vara nybörjare nån gång ;).

Bhahahahaha! Nej, seriöst =)

> Vad jag senare har förstått så är det bästa att installera endast själva basen och sedan lägga till det man behöver efteråt eller har jag fel?

Nej, det är ungefär så jag resonerar också när jag gör mina installationer.
Börja med en minimal installation och installera o konfiguera sedan sak för
sak i den ordningen med paket som du prioriterar mest först.

> Så en bok om Debian kanske hade varit det absolut bästa. Har någon något förslag och/eller några bra erfarenheter av någon bok?

Oreilly brukar göra bra böcker och de har skrivit en om debian:
Learning Debian GNU/Linux
http://www.oreilly.com/catalog/debian/

Jag har inte läst den själv så jag kan inte rekommendera den. Annars går
det bra med böcker som bara tar upp linux i helhet. Konfigurations filerna
ser likadana ut i alla distributioner.

Annars finns det mycket dokumentation att tillgå online. Man-sidorna,
HOWTOs och i /usr/doc/<paketnamn> brukar man kunna hitta lite.

> Sen undrar jag också om det där med att ansluta till Internet under själva installationen. Precis varför ska man göra det? För att ladda ner de paket man vill installera (vilka jag nu har på skiva), eller har det något med konfigureringen att göra?

Kan vara bra om man vill installera från http/ftp från internet.

--
* John Ericson john@john.pp.se
* ICQ: 7325429 JID: high@jabber.org