Ännu en nybörjare =)

Hej!

Jag inskaffade nyligen Debian 2.2r3 och har försökt installera det (med en steg för steg beskrivning). Lite småproblem dyker upp under installationen, t.ex. när Gnome-paketen ska installeras.
Vad jag senare har förstått så är det bästa att installera endast själva basen och sedan lägga till det man behöver efteråt eller har jag fel?

Sen skall ju allt konfigureras och detta är nog det som ställer till mest problem. Det känns som det finns jättemånga olika filer som det behövs ändras i och själv har jag inte den blekaste vilka som hör till vad.
Så en bok om Debian kanske hade varit det absolut bästa. Har någon något förslag och/eller några bra erfarenheter av någon bok?

Sen undrar jag också om det där med att ansluta till Internet under själva installationen. Precis varför ska man göra det? För att ladda ner de paket man vill installera (vilka jag nu har på skiva), eller har det något med konfigureringen att göra?

Hoppas Ni inte garvar ihjäl Er nu, alla måsta ju vara nybörjare nån gång ;).

M.v.h. Eric