Re: ÅÄÖ i konsollen

On Fri, 29 Jun 2001, Fredrik Forsberg wrote:

> Hejsan

> Jag har stött på ett litet problem, det är så att jag kör en
> default install av Debian 2.2(Potato) på en av mina burkar,
> och allt är nästan frid och fröjd. Det är så att de svenska
> tecknen ÅÄÖ funkar finfint i X, men inte alls i konsollen. jag
> mekade lite med .inputrc, och fick till det såpass att om jag
> t.ex skriver ett mail så ser mottagaren de tecken jag skriver
> korrekt, men när jag själv skriver mailet i mutt så ser Å Ä Ö
> ut som någon slags konstiga krumelurer.

Jag hade ett liknande problem som jag fixade på följande vis:

1. Redigera /etc/locale.gen och ta bort brädgården före raden
med sv_SE såhär:

---
#sr_YU@cyrillic ISO-8859-5
#sv_FI ISO-8859-1
#sv_FI@euro ISO-8859-15
sv_SE ISO-8859-1
#ta_IN UTF-8
---

2. Kör /usr/sbin/locale-gen

3. Exportera miljövariabeln LANG=sv_SE i ditt skal.

HTH / fredrik =)
--
Fredrik Jonson
pt97fjo@student.hk-r.se