Re: Copyright finns inte

Mikael Hedin <mikael.hedin@irf.se> writes:

> Jag har gjort en deb av ovanstående bok, av Linus Walleij.  Finns det
> intresse för att ha den i Debian?  Jag är lite tveksam till att ha
> bok-paket, men samtidigt är det ju bekvämt att ha div. böcker lätt
> tillgängliga...

Den största bristen hos Debian just nu är paketraseriet och att det är
så svårt att få en överblick. Att lägga in böcker anser jag vara
befogat först då vi har en egen kategori för böcker och liknande
dokument (doc/books?).

"Copyright finns inte" må vara releterad med Linux (jag har inte läst
den och har inga planer på att göra) men personligen tycker jag att
det bara skall finnas dokumentation för program och administration av
datorn under doc. T.ex. tycker jag att även HWB (eller vad den nu
heter) borde förpassas till en egen kategori alternativt tas bort.

Man kan väl sammanfatta det med vad vi vill få ut av
paketsystemet. Skall vi ha det som ett enkelt sätt att ladda ned all
sköns "information" eller skall det vara ett bekvämt sätt att
installera program? Jag anser det senare - böcker och dylikt som inte
kvalar in i de ovan nämnda kategorierna får folk ladda ned själva -
men om folk röstar för det förra kommer det bara vara en tidsfråga
innan någon ordnar så apt-get blir ett substitut för wget.

Att man paketerar böcker o.dl. är en sak men jag tycker inte att de
skall in i distributionen. Jag anser att Debian-distributionen skall
vara ett programpaket och inte ett bibliotek.

Lägg hellre upp paketet på en hemsida - kanske skall du rent av be
ägaren av sidan där du hämtade det att han lägger upp paketet där?
Det tycker jag hade varit en snyggare lösning.

/Jonas, långpratare
--
(          www.dtek.chalmers.se/~d4jonas/         !     Wei Wu Wei     )
(        Meaning of U2 Lyrics, Roleplaying        !  To Do Without Do  )