dpkg/apt/dselect problem

Hej.

Nyligen gick X version 4 in i testing. Då den skulle installera
xbase-clients gick det inte. Den klagade om brutet rör, eller
något. Nu har jag installerat det paketet för hand, genom att helt
enkelt packa upp paketets filer, och lägga dem på plats. Nu undrar jag
hur jag ska få systemet att förstå att den nya versionen är
installerad. Systemet fungerar nu, men dpkg/apt/dselect tror
fortfarande att den gamla versionen är där, vilket leder till att jag
får installera med "--force-depends".

Hur får jag dpkg/apt/dselect att förstå att den nya versionen av
paketet är installerat?

MVH Christian von Schultz