Re: JAG FASTNAR.

Hej!

Ett lite långsökt men dock förslag på vad som kan var problem.

Har du använt signify med --fifo flaggan och sedan glömt starta
signify igen? Jag har blivit biten av det och problemet yttrade
sig just på det sätt du beskriver.

Som en mer generell beskrivning kan det vara att något försöker
från en fifo som inte har något i andra ändan. Hur kollar man då
detta? Jo, först tar man reda på vilken process som kan tänkas
låsa:

jens@lola:~$ ps axf
  PID TTY      STAT   TIME COMMAND
    1 ?        S      0:11 init
  676 pts/5    S      0:00  \_ bash
  702 pts/5    S      0:00  |   \_ mutt
  709 pts/1    S      0:00  \_ bash
jens@lola:~$

Här skulle jag gissa att det är process 702 som ställer till
problem eftersom den är "längst ut" i trädet. Då försöker vi
titta på vad den har för sig vad det gäller filer:

jens@lola:~$ ls -l /proc/702
totalt 0
-r--r--r--    1 jens     jens            0 jan  5 21:25 cmdline
lrwx------    1 jens     jens            0 jan  5 21:25 cwd -> /home/jens
-r--------    1 jens     jens            0 jan  5 21:25 environ
lrwx------    1 jens     jens            0 jan  5 21:25 exe -> /usr/bin/mutt
dr-x------    2 jens     jens            0 jan  5 21:25 fd
pr--r--r--    1 jens     jens            0 jan  5 21:25 maps
-rw-------    1 jens     jens            0 jan  5 21:25 mem
lrwx------    1 jens     jens            0 jan  5 21:25 root -> /
-r--r--r--    1 jens     jens            0 jan  5 21:25 stat
-r--r--r--    1 jens     jens            0 jan  5 21:25 statm
-r--r--r--    1 jens     jens            0 jan  5 21:25 status
jens@lola:~$ ls -l /proc/702/fd
totalt 0
lrwx------    1 jens     jens           64 jan  5 21:25 0 -> /dev/pts/5
lrwx------    1 jens     jens           64 jan  5 21:25 1 -> /dev/pts/5
lrwx------    1 jens     jens           64 jan  5 21:25 2 -> /dev/pts/5
lr-x------    1 jens     jens           64 jan  5 21:25 3 -> /var/mail/jens
lrwx------    1 jens     jens           64 jan  5 21:25 4 -> /tmp/mutt-lola-702-0
jens@lola:~$

Det man ser här är en bild av hur kärnan uppfattar processen
och i .../fd/ katalogen ser man alla öppna filehandles. Om
någon av dem pekar på en fil som ser konstig ut (nåja gör
inte alla det :-) så kan det var det som är fel. Jag upptäcker
nu att man inte ser en öppen /home/jens/.signature vilket gör
att hela utläggningen blir lite fånig, men i alla fall så gör
jag:

jens@lola:~$ signify --fifo=$HOME/.signature &
jens@lola:~$

och vips lossar den hängande processen.

Frågan som då återstår är hur man ser vilka "fifo:sar" som en process
försöker öppna?

Hoppas att mina utläggningar är till någon hjälp för någon :-)
/jp

--
 jens persson         #   Our informal mission is to improve the love
 <jens@persson.cx>    #           life of operators worldwide.