Re: Problem med IPtables baserad brandvägg.

On Thu, Dec 14, 2000 at 01:16:47PM +0100, Daniel Persson wrote:

> jovisst, man kan få riktigt konstiga problem...

> Givetvis och detta sker också, dock har det en väldigt kort lease tid (ca
> 2h) och frågan är om DHCP server blandar ihop MAC adresser eller någonting
> annat helt otroligt ...

Hmm det låter som om lease-tiden är lite väl låg. Fast blandar den bara
inte ihop saker så ska det väl funka ändå...

> Japp, och som sagt Redhat maskinen ser exakt likadan ut dvs DHCP, Intel
> kort kernel 2.4.8, kör iofs Pump och denna fungerar hela tiden.

Så du kommer ut från denna dator, eller?

> Förtydliga.

Jag tänkte att de datorer som den försöker ansluta till minns sin servers
ip-adress och fortsätter att skicka data till den, istället till det nya
ip:t? Det borde vara lätt löst genom att stänga ner det program som kunden
använder och öppna det igen.

Alternativt är det så att när ip-adressen ändras så glöms alla maskningar
av maskiner bakom. Är det det som är felet så är det troligen en bugg.

> Det verkar som det fungerar en stund om kunden startar om maskinen ja.

Tyder på något av ovanstående fel.

Fungerar det för kunden att ansluta till nya "siter" när det börjar
krångla?

Är det bara siter som man har öppnat tidigare som strular?

> Ja. Dessutom, när jag testade häromkvällen så verkade det som om Windows
> traceroute (TCP) inte fungerade medans Linux (UDP) fungerade.
> (Rätta mig om jag har fel vid ovanstående påstående)

Hmm....

> tyckte jag med, inte lika säker längre.

Jo du kan förresten kolla om din maskin byter ip-adress då och då. Gör den
det är det garanterat ett Glocalnet-problem. Så ska det nämligen inte vara!

> Hmm, när man kör UT från brandväggen så går den via x.x.81.1 och
> redirectas
> till x.x.81.2 innan den går vidare till x.x.75.42. När jag tracar utifrån
> och in studsar den direkt från x.x.75.42 till slut dest x.x.81.10.

Varför pekar du inte på x.x.81.2 direkt? Det låter som trafiken behöver
gå två ggr över nätet...

> Japp, men frågan är varför Redhat 6.2 maskinen fungerar klanderfritt.

Jadu. Har redhat-kärnan någon patch som inte debians har, tro?

// Mvh Ola

--
/  opal@lysator.liu.se                Björnkärrsgatan 5 A.11    \