Bredbandsbolaget fungerar med Debian

För att använda sig av Bredbandsbolaget med Debian behöver man
följande:

* En dhcp-klient, jag kör dhclient

* Raden "iface eth0 inet dhcp" (byt ut eth0 emot något vettigt,
  troligen är det eth0 på de flesta maskiner) i /etc/network/interfaces.

* Kommandona "ifdown eth0; /etc/init.d/dhcp-client start; ifup eth0"

* Kontrollera gärna med "ifconfig" att du har en ADDR.

* CONFIG_FILTER och CONFIG_PACKET måste vara satta i kärnan!  Om du
  har kompilerat själv så titta i /usr/src/linux/.config, något annat
  sätt att ta reda på det känner jag inte till men vill gärna höra om
  det finns något.

Det var det sista steget som föll för mig. Jag hittade felmeddelandet
i /var/log/syslog ("Check that CONFIG_BLABLA ..."). OBS! Det tar ett
tag innan den skrivs till disk och kan läsas!

Sedan är det bara ut på nätet.

För att komma åt din post etc. behöver du logga in på deras portal
(har jag fått för mig - har inte kommit så långt). Om det finns något
sätt att gå runt/automatisera det vet jag inte men jag har hört att
det skall finnas. Förslag emottages tacksam.

Tack för all hjälp.

(Någon som vill bygga ett .deb-paket som heter Bredbandsbolaget.deb
och hjälper till med det ovan? Jag kan nog ge ett hantag och leka
Messerschmidt.)

--
( GnuPG/PGP key @ www.dtek.chalmers.se/~d4jonas/  !     Wei Wu Wei     )
( Meaning of U2 Lyrics, Roleplaying, Emacs/Gnus   !  To Do Without Do  )