Re: Färdig lösnining för Linux och Bredbandsbolaget?

From: "Jonas Steverud" <d4jonas@dtek.chalmers.se>

> Linux, Debian, find_latest(Woody,Potato), inte uppdaterad sedan i våras.

Debian Potato installerad i september har jag.

> Jag har numera fått Bredbandsbolaget hemma hos mig (Birgersson har
> inte direkt stressat...) och de vill att man använder dhcp.

Jag också sedan någon vecka. Jag konfigurerade DHCP efter att jag installerat systemet.

> Jag installerade dhcp-client (2.någonting pl15) (den senaste per den
> 5:e november ifrån Debian) med dpkg --install filnamn.

När jag undersökte min potatoinstallation såg jag att pump (en annan dhcp-klient)fanns installerat, så jag tänkte att "den använder jag". Vet inte hur det är med dhcp-client. Ytterligare ett alternativ ska visst vara dhcpcd.

Det finns visst ingen bra metod att bestämma vilken av dhcp-klienterna som ska användas när man anger dhcp, så för att vara på säkra sidan, se till att bara ha en av dhcp-client, dhcpcd, pump installerad (övriga purgeade). Tror (men vet inte säkert) att de används i den ordningen om man har fler än en installerad.

> Allt borde fungera sedan, eller? Jag såg en gammal postning om att man
> skulle rota i /etc/ och jag undrar över vad man skall göra där och om
> man behöver säga till systemet att använda dhcp eller om det sker
> automagiskt?

Det jag gjorde var att gå in i /etc/networking/interfaces. Där borde det finnas några rader för eth0 (enda nätverkskortet). Kommentera bort dessa, men spara eller kopiera den fösta raden som börjar med "iface". I slutet på den raden ändrar du från "static" till "dhcp".

Sedan kör du
ifdown eth0   #för att ta ner nätverkskortet
ifup eth0     #för att ta upp det igen. Nu med dhcp.

Sedan fungerade det för mig. Reservation för detaljer eftersom jag inte är hemma och kan kolla just nu.

Det finns även en DHCP-HowTo du kan glutta igenom för tips.

> Ps. Om man har ett NE2000-kort skall väl kabeln vara "rak" och inte
> korsad? Måste alla tåtarna ha fastnat i donet? I kabeln jag har fått
> så är det bara de två som är "längst åt vänster" som är anslutna
> (kontakt don till don) då man håller låsflärpen nedåt. Det är en
> RJ-45-kabel eller vad de nu heter. (Jag kan så lite om kablar så jag
> kallar den säkert fel. Ds.

Jag blandar alltid ihop begreppen rak/korsad. Kabeln jag använder är en av den vanliga sorten, en sån som man kopplar ihop datorer med om man använder en hub.

/
Martin Bergström