Re: E-post i Debian

On Sun, 29 Oct 2000, Carl Winbäck wrote:

> A) hämta e-post? Jag har exim installerat, men jag har inte
> lyckats konfigurera det rätt.
apt-get install fetchmail;man fetchmail

> B) Läsa posten i ett e-postprogram och spara i olika foldrar
apt-get install procmail;man procmail

> C) Skicka mail via SMTP-server
Det beror i viss mån hur man ansluter till nätet, men borde inte vara
svårt. Om du har modem, prova "apt-get install --reinstall exim" och välj
"Satelite System". Leta reda på "smarthost:" i /etc/exim.conf och ändra
till ..

smarthost:
  driver = domainlist
  transport = remote_smtp
  route_list = "* din.internetleverantörs.smtp.server bydns_a"

Läs sedan manualen "zless /usr/doc/exim/spec.txt.gz" ...

Prova till exempel att lägga till "queue_smtp_domains= * " i början av
filen om du kör med modem. Detta gör att alla e-postleveranser väntar
tills du kör "runq", vilket förhoppningsvis redan finns i det script som
körs varje gång datorn kopplar upp (till exempel /etc/diald/ip-up).

Allt detta förutsätter att din internetuppkoppling fungerar, och att
/etc/apt/sources.list innehåller något i stil med

deb ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/debian potato main contrib non-free
deb ftp://security.debian.org/debian-security potato/updates main contrib non-free
deb ftp://ftp.de.debian.org/debian-non-US potato non-US/main non-US/contrib non-US/non-free

/Per Eric
--
^): Per Eric Rosén http://rosnix.nu/~per/
/   per@rosnix.nu  GPG 7A7A BD68 ADC0 01E1 F560 79FD 33D1 1EC3 1EBB 7311