Re: Grafisk DSelect

Jonas Jacobsson wrote:

> [...]
>
> Tack så otroligt för det! Suverän instruktion! :)
>
> Andreas Schuldei nämnde också något om ett X frontend
> för apt. Är det något du är bekant med?

Njae, jag installerar programvaran oftast remote över nätverk
genom en 'ssh' session och då funkar apt-xxx väldigt smidigt. Jag
har förståss en lokal 'mirror' av hela Debian potato med non-free
etc och behöver inte skyffla CD-skivor fram och tillbaka.

Det fanns tidigare ett program capt eller något liknande som hade ett
tjusigare och lite mer lätthanterligt gränssnitt men det ser inte
ut som att det är kvar.

Personligen har jag den erfarenheten att om man inte exakt vet
vad man vill ha så är det som att hamna i en snårskog och svårt
att hitta rätt. Då blir just 'apt-cache search xxxxx' räddningen
och man kan prova att söka på lite olika saker och kolla om de
är nåt att ha genom 'apt-cache show yyyy'.

Då jag är helt vilse brukar jag gå in på http://www.debian.org/Packages/stable/
vilket kan ge lite vinkar om vilka paket som kan vara intressanta.

Problemet är inte om gränssnittet är kommandoradsbaserat
eller grafiskt utan den enorma mängd programvaror som man har att
välja på. Tänk det var bara några år sedan som Bill Gates
lakejer påstod att det inte fanns några programvaror till Linux.

//Gunnar Isaksson