Re: Grafisk DSelect

Hej,

För det första är Dselect ganska gammalt, satsa på apt-get istället. till
apt-get finns ett antal curses-baserade frontends, bl.a. console-apt
som ger dig ett lätthanterat register med alla tillgängliga paket. Du kan
lägga till, ta bort, söka, kolla status, dependencies osv. Något renodlat
välfungerande grafiskt gränssnitt för X har jag inte stött på ännu,
gnome-apt ser dock lovande ut även om det fortfarande har en bit kvar till
den pålitlighet man vill ha. Om apt-get inte är installerat så måste du
trycka in det först, sedan ska du kunna köra 'apt-get update' först för
att uppdatera listan med tillgängliga paket, sedan kan du köra till
exempel 'apt-get install gnome-apt' för att installera det programmet samt
allt vad det kräver. Observera att standardinställningarna för apt-get är
att tanka ner det du vill installera från internet så om du inte har en
fungerande uppkoppling av någon forn så måste du köra mot CDs eller
liknande.

Mvh Joel Kjellgren