Re: svenskt i textläge

On Mon, Sep 25, 2000 at 09:16:00AM +0200, Helgi Örn wrote:
> Hej alla Debianer!
>
> Om jag nu vill Debian utan att installera X, hur sjutton ffår jag den att
> förstå att jag vill ha svenskt tangentbord i textläge?

Se först till att ladda svensk tangentmappning. Det gör du enklast genom att
köra 'loadkeys se-latin1'. Själv har flyttat den svenska tangentbordskartan
från /usr/share/keymaps/i386/qwerty/se-latin1.kmap.gz till
/etc/kbd/default.kmap.gz så slipper jag göra det vid varje uppstart. Detta
fanns det en möjlighet att styra under installationen, men det är ju lätt hänt
att man missat det.

Eftersom UNIX använder 7-bitars teckenavkodning kan det vara bra att aktivera
åttabitarsavkodning så att svenska tecken går att använda i bash. Ta bort
kommentartecknet (#) från raden 'set convert-meta off' i /etc/inputrc eller
skriv in det manuellt om det inte redan står där.

Lycka till!

--

Jacob Jovelou, Katedralskolan      Box 2114, 750 20 Uppsala, SWEDEN
Phone: +46-(0)18-50 99 11          Mobile: +46-(0)70-352 09 09