backup på cd i linux?

Finns det något BRA och SÄKERT program för att göra backup på CD i
linux?
Det enklaste vore kanske att använda 'tar' för att slänga ner allt viktigt
i en tar fil, och sedan dela upp den i 650 MB filer och bränna de på CD-R
skivor.
Men hellst av allt så skulle jag vilha ha ett "automatiskt" program som
gjorde själva proceduren lite smidigare.

En dröm vore även att kunna boota från en utav CD-R skivorn och simpelt
kunna slänga tillbaks allting på sin plats igen.

Någon som har erfarenhet av det här, eller ska jag ge mig ut på jakt efter
det själv?

Notera att det måste vara stabilt, jag vägrar använda mig av
"Backup-multimedia PRE-ALPHA-0.0.1" :)

/Kent, börjar bli rädd om sina saker numera.