xdm samt svenska tecken

Hej

Jag har nyss installerat senaste X, och det krävde xdm. Men jag vill inte ha xdm... Hur blir jag av med det?

En fråga till hur får jag svenska tecken i prompten. Har försökt med kbdconfig. Men det funkar inte, får ett meddelande i stil med: Sorry, I can't make you test this keymap now (showkey does not accept --keymap) Även försökt med loadkeys och att ändra fonten (setfont: PIO_FONT: Invalid argument). Vad ska jag göra?