rozdzielczość konsoli

Witam, to mój pierwszy post tutaj. Problem zdawałoby się banalny: jak
zmniejszyć rozdzielczość (i ilość znaków  w wierszu) konsoli.
dane:

uname -a
Linux debianbm 3.16.0-4-686-pae #1 SMP Debian 3.16.7-ckt25-1 (2016-03-06)
i686 GNU/Linux

działa tak, że  w czasie startu najpierw jest (na oko) 640x480, 80 znaków w
linii, w trakcie ładowania systemu przeskakuje na (prawdopodobnie) 1280 w
poziomie i ilość znaków, która na dość odległym od stanowiska pracy
monitorze jest nieczytelna.

Cel: utrzymać rozdzielczość z początku ładowania systemu.

Wszystkie porady jakie znalazłem miały więcej niż 8 lat i dotyczyły
zwiększania rozdzielczości konsoli :(

W systemie (serwer) nie ma zainstalowanego żadnego komponentu graficznego i
tak ma zostać ...

help please!
Pozdro
(-)Paweł