Re: Błąd w gparted?

On Wed, 24 October 2012 19:55:11 +0200, Miś Uszatek wrote:

> Na pamięć usb mam system slitaz , zapisany za pomocą
> dd if=slitaz-cooking.iso of=/dev/sdb
>
> Gdy w gparted=0.7.0-1 kilka krotnie sformatuje tą pamięć usb
> na losowy system plików, i usunę całkowicie partycje pozostawiając
> miejsce jako 'nieprzydzielone'. To po zamontowaniu dysku
> na pamięci usb jest znowu system slitaz.

Nie wiem co rozumiesz przez "formatowanie".
Nie jestem ekspertem, ;-) ale IMHO wszystko jest OK. Gdy używasz
gparted do zakładania partycji, to po prostu piszesz w tablicy
partycji (reszta dysku zostaje bez zmian), więc z Twoim slitaz
nic się nie dzieje. Gdy piszesz "losowy system plików" to zapewne
masz na myśli to, że zakładasz te partycje z różnymi identyfikatorami
typu W95 FAT32, Linux, NetBSD itp. Tak czy siak to co robisz,
to tylko edytowanie tablicy partycji. Nic więcej.
Co prawda nigdy nie używałem gparted, używam fdisk,
ale nie sądzę, żeby gparted robił coś więcej.

> Sprawdzałem również czy system będzie na pamięci usb gdy sformatuje ją
> za pomocą mkfs.ext2. I po usunięciu partycji systemu na pamięci nie ma.

A to już co innego.
Nie wiem co rozumiesz przez "formatowanie", ale gdy używasz mkfs.ext2
to po prostu zakładasz system plików ext2 i wtedy już piszesz po dysku,
więc Twój slitaz "znika".

> Nie jestem pewny czy to jest błąd w gparted , bo sformatowaniu
> pamięci usb tworzy użyteczny system plikum (można zapisywać dane).
>
> I tu moje pytanie. Czy to jest błąd w gparted , że po usunięciu
> partycji jest znowu system slitaz czy może coś innego?

Nie, to nie jest błąd. Jednym narzędziem (gparted) edytowałeś tablicę
partycji i tylko w niej pisałeś. Drugim narzędziem zakładałeś system
plików i pisałeś po całym dysku. Wszystko OK.

--
Dariusz Laskowski
darlas at post.pl