Re: Problem z dyskiem ST32000542AS

 Witam,

moim przyzwyczajeniem już stała się konieczność aktualizacji firmware zaraz po zakupie w większości dysków (Seagate od 250 GB do 1TB) oraz nagrywarkach (różne) jak i płytach głównych (Asus / Gigabyte). Problemy jakie napotykałem były różne.. od dysków, które BIOS przestawał wykrywać po 2 tygodniach od zakupu, poprzez niemożność uruchomienia instalacji z ORYGINALNEGO nośnika Windows 7 (a nagraną live-cd to czytał bez problemu!), po problemy z wykrywaniem pamięci. Jakże miło by było, gdyby to wbudowany LINUX sterował sprzętem już na poziomie BIOSu w każdej płycie... no cóż ;)
W każdym razie wracając do tematu:
http://www.slepicka.net/?p=113
Wersję firmware dysku można sprawdzić w każdej dystrybucji typu live-cd wpisując:
cat /proc/scsi/scsi
(jeśli kontroler SATA pracuje w trybie AHCI bądź RAID; jak w trybie IDE to wtedy "cat /proc/ide/hda/model" .. czy jakos tak)
Przy nazwie urządzenia będzie coś jak: Rev.... czyli revision number.
W niektórych przypadkach dane lecą w kosmos, np. z dyskami Seagate z rodziny 7200.11 tak było (tzw. "czarna seria").

Co do Twojego dysku:
- sprawdź jaką wersję firmware masz, tutaj piszą że update jest CC35
http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?DocId=213915
- pobierz obraz ISO i odpal z niego kompa (uwaga, odłącz inne dyski od kontrolera na ten czas!) - najlepiej by było, gdybyś miał UPSa... procedura trwa około 2 minut, szkoda by było stracić twardziela przez przerwę w zasilaniu - jeśli aplikacja Seagate nie wykryje Twojego dysku przełącz kontroler w tryb pracy IDE (ja tak miałem, ale z dużo mniejszymi dyskami bo 320GB - nie widział ich, gdy w BIOSie miałem ustawiony RAID mode)

Na stronie Seagate generalnie ciężko coś znaleźć po modelu dysku.. szybciej wyszukają GOOGLE (!).

ps. jestem ciekawy wydajności tego dysku, czy mógłbyś zrobić kilka razy:
hdparm -t /dev/sda
gdy on nic nie odczytuje i wkleić wynik?

pozdr.
TG