Re: DOCSIS, EuroDOCSIS, sieć HFC

W dniu 4 kwietnia 2010 01:17 użytkownik Damian Ryszka <rychu@sileman.net.pl> napisał:

> 3. Skąd modem kablowy u abonenta wie kiedy konkretnie może nadawać?
> Wiem, że każdy modem dostaje określone szczeliny czasowe na kanale
> wysyłania, jednak nie jest możliwe zsynchronizowanie czasu na
> wszystkich urządzeniach z dokładnością do jednej mikrosekundy.

Mi tłumaczyli, że modem wysyła do CMTS'a prośbę o przydzielenie
szczeliny czasowej. W sieci krąży taki jakby token w token-ringu, z
informacją jaki modem w jakim czasie może nadawać. Poprawcie mnie,
jeśli się mylę.

Czy to oznacza że DOCSIS, w warstwie łącza danych korzysta z Token Ringa?
Na którym kanale (down czy up stream) jest przesyłany ten żeton?

Trzeba poczytać o technologii TDMA.

> 4. W jaki sposób modem po podłączeniu do sieci informuje CMTS o
> swoje obecności zanim zostanie przydzielona mu szczelina czasowa?

Znalazłem taki opis:

Ranging: Once the cable modem has found the digital signal from the
CMTS (remember, there are digital video signals on the downstream,
too), the cable modem will listen for a special message from the CMTS
called a map. The map will give the cable modem an opportunity to
transmit upstream data for the first time (initial maintenance).
Since the cable modem doesn't know what RF transmit power to use, it
will start at its lowest power (+8 dBmV). If the CMTS does not
respond, the modem will increase its transmit power by 3 dB and try
again. The message being sent is called a range request. The cable
modem keeps increasing the transmit power of the range request until
the CMTS is able to detect the range request. Once the CMTS detects
the range request, it analyzes the power, frequency and timing of the
range request and sends the cable modem a range response, which
includes instructions for the modem to adjust its transmit power,
frequency and timing as necessary.

Być może coś źle zrozumiałem, a zrozumiałem że modem "na hama" nadaje na kanale upstream aż go CMTS "usłyszy". Dobrze zrozumiałem?

> 5. Jak jest z prędkościami?
> Na wielu stronach podawane są różne prędkości transmisji danych,
> różniące się od sieci o parę Mb/s.

Trochę niejasno postawiłeś pytanie. Nie wiem czy chodzi Ci o
prędkości wynikające z abonamentów (raczej nie) czy o prędkości
wynikające z zastosowanej modulacji.

Jeśli chodzi o prędkości abonamentowe, to je ustalasz na modemie
kablowym, że tak powiem, wedle życzenia. Pamiętać należy o tym, żeby
nie przekroczyć prędkości wynikających z modulacji. Jeśli dasz za
dużo, nic się nie zepsuje, po prostu modem tyle nie 'wyciągnie'.

Chodziło mi o maksymalne prędkości. To jest ulubione pytanie organizatorów tego konkursu, a teraz padło na pytanie na technologię o której na necie jest mało informacji. Chodziło mi o to że na niektórych stronach podawane są różne prędkości. Jest jakiś przelicznik? Przygotował bym sobie taką tabelkę z różnymi modulacjami i odpowiednimi prędkościami. Może istnieje już takie porównanie? Na konkursie mogę korzystać z Internetu.

> 6. Czy na kanale odbieranie (ze strony modemu kablowego u abonenta)
> można stosować jakieś inne modulacje cyfrowe niż QAM64 oraz QAM256?
> np. QPSK, QAM16, QAM32, QAM128.

Oczywiście że można, choć ze względu na szybkość transmisji
wynikającej z modulacji stosuje się QAM256. Trzeba mieć na uwadze to,
iż ustawiasz modulację dla kanałów, a nie dla modemów.

Jak wyżej, jakie wtedy będą prędkości? Na wiki nic na ten temat nie napisali.

> P.S. Proszę o wyrozumiałość w odpowiedziach na moje głupie pytania,
> przygotowuję się do konkursu.

Pytania nie są głupie, są trudne, a ciężko o ekspertów w tym temacie.
Ja się takim nie czuję i nie biorę odpowiedzialności za powyższe
wypociny ;P

Myślę, że jednak będziesz miał problem z pytaniami o część
typowo analogową (szerokości kanałów itp). Sam chętnie poznam
odpowiedzi na resztę, najlepiej daj RE do tej wiadomości.

Powodzenia na konkursie,

Dzięki:) Jeśli nie macie nic przeciwko, to się trochę pochwalę. W pierwszym etapie zajęliśmy 2 miejsce, a w II etapie, 1 miejsce. Teraz będą półfinały.

Mam jeszcze 2 pytania:
1. Jak wygląda sprawa zabezpieczeń? Słyszałem że wprowadzili w którejś wersji szyfrowanie.
2. Jakie są różnice mieczy wersjami 1.0 i 1.1?

Wielkie dzięki za odpowiedzi.

Aleksander Kurczyk