Re: Przeniesienie macierzy na nowy system.

Wojciech Ziniewicz wrote:
> Dokladnie - dla mnie najlepszym sposobem backupu jest RAID1 (np 2x 500
> gb )+ jeden dodatkowy dysk na ktory backup przebiega rsyncem co np
> tydzien.
> RAID1 zabezpiecza w miare przed utrata danych a dodatkowy dysk przed
> bledami uzytkownika (np rm -fr jakis katalog /  przypadkowo naciskajac
> spacje po nazwie katalogu przed sleszem ;) )

RAID1 + dodatkowy dysk nie zabezpieczają przed utratą danych, tym
bardziej jeśli są na tej samej maszynie. Co do użytkownika, to
zakończenie nazwy katalogu "/" jest zupełnie niepotrzebne, poza tym
użytkownik nie powinien mieć praw umożliwiających mu usuniecie "/",
co na nowszych systemach jest, co najmniej, trudne do zrobienia nawet
jako root.

Backup na, np.: NAS, który sam posiada RAID (przynajmniej 1) i nie
znajduje się w tym samym miejscu co nasza maszyna (w zależności
od ilości danych pełen raz na tydzień/dwa i przyrostowe codziennie);
wydaje się lepszym pomysłem przy niewiele większym nakładzie kosztów.

Raf

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html