dziwny przypadek z raid 1

reanimowałem stary serwer HP NetServer E800 z dwoma kontrolerami:
1) HP NetRaid-1M, dwa dyski scsi ustawione w raid1 z przeznaczenie na
system. macierz bootowalna
2) Adaptec 1420SA (sataII), dwa dyski sata II o pojemnosci 1TB ustawione w
raid1 z przeznaczeniem na backup.

w trakcie instalacji (debian lenny) instalator poprawnie wykrywa pierwsza
macierz z netraid-1m(jeden logiczny napęd). natomiast w przypadku adapteca
system wykrywa dwa oddzielne dyski pomimo poprawnie skonfigurowanej
macierzy.

próbowałem na rożne sposoby (zmieniłem na drugi identyczny kontroler
adapteca) ale bez skutku. ostatecznie zrezygnowałem z raid 1 na backup.
jednak sprawa nurtuje mnie. nigdy wcześniej nie spotkałem się z takim
problemem. albo system nic nie wykrywał ze względu na brak sterownika albo
wszystko było ok. może ktoś z was umie coś zaradzić/wytłumaczyć.

pozdrawiam
WK