Ustawienie rozdzielczości w Debian Lenny v5.0 stable /amd64

Witam,

Mam duży problem by zmusić posiadaną przeze mnie kartę grafiki do pracy
w rozdzielczości 1024x768. Owa karta została wyprodukowana przez
Matroxa, jest to karta na PCI. poniższe dane zostały zaczerpnięte przy
pomocy polecenia lspci:

01:05.0 VGA compatible controller: Matrox Graphics, Inc. MGA 1064SG
[Mystique] (rev 03)

Ta karta pod Windows potrafi pracować w trybie 1024x768@85Hz-16bit tyle
Windows strasznie mi nie odpowiada, wolałbym dostosować w jakiś sposób
Debiana niż przeskakiwać się na Windows. Co więcej uruchamiając Battle
for Wesnooth w trybie pełnoekranowym mogę ustawić tą rozdzielczość... a
w systemie za chiny, próbowałem z panelu Gnome do zmiany rozdzielczości
ale tam największy wedle systemu obsługiwany tryb to 832x624@75Hz więc
próbowałem przez xramdr -1024x768 to zwraca w konsoli że nieobsługiwany
tryb. próbuje przez reconfigure -xorg to mam możliwość ustawienia
jedynie preferencji regionalnych i peryferiów kontrolnych (klawiatura i
mysz) chce więc edytować plik xorg.conf, wchodzę a tam już czeka na mnie
całkowicie pusty plik. Kilka lat temu tak strasznie by mi to nie
przeszkadzało, niestety wszystko strasznie poszło na przód i niestety na
obecną chwilę ten tryb nie gwarantuje nawet komfortowego przeglądania
stron. Niektóre trzeba przesuwać wertykalnie i horyzontalnie natomiast
niektóre na chama są przycięte i nic z tym nie można zrobić oprócz
pomniejszenia wielkości strony (IceWeasel Ctrl+Rolka) tyle że wtedy
przestaje być ona czytelna. Bardzo prosiłbym o pomoc w tej sprawie
naprawdę nie mam już pomysłu jak rozwiązać ten problem.