Re: Podsieć

Witam.

Aleksander Kurczyk pisze:
> Mógłbyś podać mi jeszcze parę linków do stron, po których przeczytaniu
> będę znał odpowiedź na nurtujące mnie pytanie??? Do czego podłączony
> jest router na samej "górze". Wiem że jest on podpięty do innych
> routerów "na górze"... Jaki jest wtedy jego IP, z podsieci routera do
> którego jest podpięty??? Jak RIPE przydziela komputerom/routerom
> podsieci, po MACach??? Dlaczego ja wymyślę sobie podsieć publicznych
> adresów IP i ją ustawię, ona nie działa??? Wiem że muszę mieć
> "pozwolenie" od RIPE... W jaki sposób oni umożliwiają jednym korzystanie
> z podsieci, a innym nie???

To ja jeszcze wtrącę swoje 5gr :)

Ripe stosuje tzw. systemy autonomiczne (ASy). Używają tego ISPy w
protokole BGP (protokół rutingu dynamicznego). Do takiego ASa Ripe
przydziela adresację np. 256 adresów (mniejszych sieci przyjęło się nie
dawać). Tak więc jako końcowy ISP nawiązujesz połączenie z sąsiadem a on
wie z jakim systemem autonomicznym współpracuje i jakie adresy możesz
ogłaszać światu (Baza Ripe).

Tak więc Ty jako końcowy user nie uczestniczysz w BGP. Możesz sobie
ustawiasz co chcesz ale to nie będzie działać. Albo będzie działać tylko
u Ciebie ale nie w Internecie.

Jakbyś chciał mieć swoje IP to zgłaszasz się do Ripe, otrzymujesz ASa,
otrzymujesz swoje adresy IP. Potem wykupujesz łącze np. od TP z usługą
tzw "Global Access". Podajesz w umowie numer swojego ASa. Na ruterze na
którym terminujesz to łącze zestawiasz sesje BGP do TP. Rozgłaszasz w
BGP IPki które dostałeś z RIPE i wtedy to działa.

To najprostszy przykład. Scenariuszy podłączeń jest wiele. Tu podałem,
że wykupujesz łącze. Ale załóżmy, że Ty jesteś właścicielem duuuużej
sieci i to od Ciebie będą kupować łącze... Mając już ASa granice między
końcowym użytkownikiem a dostawcą mogą się zacierać :)

Pozdr.
PN.