Centralne zarządzanie użytkownikami - nowy system

Witajcie

Po pewnych doświadczeniach z Linuksem i użytkownikami dochodzę do wniosku że
pojawia się pewien problem zarządzaniem loginam i hasłami. Widać to
szczególnie w przypadku samby, ftp i innych usług. Chodzi o ze dochodzi do
sytuacji gdzie jeden użytkownik ma przykładowo dwa loginy do usług różne
hasła itd.

Czy jest możliwość aby sobie z tym w prosty sposób poradzić? Jeżeli ktoś
doświadczył (a na pewno tak)proszę o jakąś poradę. Słyszałem o LDAP,
Kerberos, PAM ale nigdy z tego nie korzystałem i nie wiem jak wygląda
współpraca z przykładowo ftp, sambą... itd.

Co możecie polecić jako bezpieczne, niezawodne rozwiązanie?