Jak zatrzymać pakiet w Debianie? Dwa pytanka...

Zbudowałem swój własny pakiet (ze swoimi patchami) za pomocą apt-src.

Jak zmusić apt-geta, żeby nie chciał aktualizować tych pakietów? (Zaraz po instalacji, apt-get upgrade chce uaktualniać skompilowane przeze mnie pakiety).

A drugie pytanko odnosi się budowania pakiecików ze źródeł w Debianie. Używam do tego apt-src. W Gentoo jest bardzo fajna możliwość optymalizowania pakietu w zależności od procesora ( np. -march=pentium4 -O2 -pipe ), plus flaga USE, w której można podać co chcemy kompilować, a co nam nie potrzebne... czy da się tak w Debianie? Czy raczej trzeba grzebać w pliku konfiguracyjnym?

Aha... jeśli zrobię configure z własnymi opcjami to później apt-src i tak odpali swój configure i nadpisze moje zmiany.

Chyba robię to źle :/

Liczę przynajmniej na wiadomość gdzie można znaleźć informacje na ten temat (najważniejszy jest problem nr 1).