Odp: ubuntu na notebooku

"1. czy muszę pod windowsem robic nowa partycję pod ubuntu, bo ponoć
ubuntu sam sie ulokuje na końcu wolnej partycji windows i juz tam
sam sobie da rade z instalacja, tak?"

Dla bezpieczeństwa zrób osobną partycję - w razie problemów z instalacją nie będziesz musiał zaorać Windowsa. Zanim pierwszy raz uruchomiłem linuxa (debiana) musiałem kilka razy formatować wolną partycję.

"2. chciałbym alby pliki z ntfs windowsa byly widoczne i edytowalne
pod linuksem i odwrotnie. ponoc z tym jest poroblem tak na forum
ubuntu wyczytalem. są jakieś aplikacje ale każda ma swoje wady (np.
ilość plików , rozmiar plików itd.). gdzies wyczytalem ze mozna
zrobic taka partycje wymiany miedzy XP a linuksem na FAT32..."

W dokumentacji stoi, ze nie można pisąć i mi się to nie udało. Ale też nie szukałem za bardzo.
Dysk windowsa miałem od dawna podzielony na partycję "systemową" i "moje dokumenty" (powód j.w.). "moje dokumenty" w FAT32 czytają się i piszą bez problemów z linuxa i odwrotnie

"3. czy pendrive podlacza sie do Ubuntu "bezbolesnie" i moglby sluzyc
jako przenosnik danych miedzy XP i Ubuntu?"

działa bardzo dobrze ale zainstaluj kernel 2.6. Pod 2.4 miałem problem z odmontowywaniem.

"ja osobiście pracuje na serwerze na debianie w trybie tekstowym i z
linuksowym srodowiskiem graficznym do czyniania nie mialem."

Wybierz środowisko KDE, można je bardzo dobrze upodobnić do windowsa

pozdrawiam
zbigniew

z góry dzieki za odpowiedzi.

--