openoffice.org - brak polskich znakow na wydrukach

od pewnego czasu przetastaly mi sie drukowac polskie znaki w wydrukach z OOo.
znaki na ekrnaie sa poprawne, w podgladzie tez, a podczas wydruku w wiekszosci
zamieniane sa na literki bez ogonkow. nie jest to raczej wina sterownika do
drukarki gdyz efekt jest powtarzalny na 2 roznych drukarkach.

mam __wylaczone__ mapowanie fontow (spadmin i w opcjach). uzywam cupsa.
dystrybucja to testing. fonty to ttf z windows.

z innych aplikacji (np kate, kmail) polskie znaki sie drukuja bez problemu.
myslalem ze to jakis blad w konkretnej wersji OOo, ale zainstalwoame w
miejsce orginalnych debianowych paczki z UX.pl daj aidentyczny efekt.

ma ktos pomysl gdzie moze tkwic przyczyna? z gory dziekuje za podpowiedzi.