jak sprawdzić IDE pod Debianem

Mam taki problem:
Używam K3B do wypalania DVD. Nigdy nie było z tym programem problemów.
Pewnego dnia zachciało mi się wymienić 2 stare HDD na jeden. W starym
układzie miałem 2 HDD, CDRW i DVD. Tasiemki miałem poskręcane.
Wymieniłem 2 małe dyski na jeden duży i podłączyłem DVDRW. Wszystko
hulało bez problemów przez kilka tygodni.
No i przyszedł ten dzień, kiedy odpalam kompa a tu "neni". Okazało
się, że jak tylko lekko dotknąłem taśmy zaczęło chodzić. Tasiemkę
wymieniłem i problemy się skończyły. Ale dzisiaj podobna sytuacja z
tym, że DVD nie nagrywa wywalając błąd po nagraniu jakiś 10% danych.

I stąd moje pytanie: czy istnieje jakaś możliwość sprawdzenia
komunikacji między portem IDE a napędem?

Z góry dziękuję za wszelką pomoc.
Tauzen

--
Pozdrowienia,