Problemy z HP nx9420

Witam,

ostatnio kupiłem sobie nowy laptop: HP nx9420, który okazał się dla mnie 'puszką Pandory'. Niedługo sesja, a ja cały czas siedzę nad kompem. Niedawno zainstalowałem sobie Debiana (testing, bo tylko ten widział dysk i kartę ethernetową), a dopiero w tym systemie raczkuję.

Niestety nie działa mi dźwięk. Wzorując się na ogromnej liczbie użytkowników powynajdywanych na google spisałem wyniki odpowiednich poleceń:

>uname -r
2.6.15-1-486

>lspci -vv | grep Audio
0000:00:1b.0 0403: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 01)

>lsmod | grep snd
snd_hda_intel          16016  0
snd_hda_codec          79232  1 snd_hda_intel
snd_pcm_oss            45856  0
snd_mixer_oss          16768  1 snd_pcm_oss
snd_pcm                77576  3 snd_hda_intel,snd_hda_codec,snd_pcm_oss
snd_timer              21636  1 snd_pcm
snd 48612 6 snd_hda_intel,snd_hda_codec,snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_pcm,snd_timer
>soundcore               9184  1 snd
>snd_page_alloc         10120  2 snd_hda_intel,snd_pcm

>cat /proc/asound/cards
0 [Intel          ]: HDA-Intel - HDA Intel
                     HDA Intel at 0xd2700000 irq 177

>cat /proc/asound/devices
 17: [0- 1]: digital audio playback
 16: [0- 0]: digital audio playback
 24: [0- 0]: digital audio capture
  0: [0- 0]: ctl
 33:       : timer

>cat /proc/asound/version
>Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 1.0.10rc3 (Mon Nov 07 13:30:21 2005 UTC).

Próbowałem stosować rozwiązania podane przez internautów (niekiedy bezmyślnie przepisując, bo póki co jeszcze nie wiem do końca co i jak), wstawiałem dodatkowe linie w plikach z /etc/modutils i /etc/modprobe.d i restartowałem system, ale nic nie działa.

I teraz to co ja zauważyłem. Wydaje mi się, że to nie musi być wina ALSY. Mam taki przycisk (ze światełkiem) do sprzętowego włączania/wyłączania dźwięku i tak sobie na niego patrzę i powoli zaczyna mi się wydawać, że on na mnie też patrzy. Kiedy się świeci, to znaczy, że dźwięk jest wyciszony, a przycisk świeci cały czas, nieczuły na stymulację manualną:) Może więc Debian go nie widzi?

Drugi problem wiąże się z stacją DVD/CD. Nie mogę nic robić pod konsolą, bo co trzy sekundy wyskakuje mi error:

Error: Not ready -- (Sense key=0x02)
Incompatible medium installed -- (asc=0x30, ascq=0x00)
The failed "Read Cd/Dvd Capacity" packet command was:
"25 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 "

To z 'Sense key" to chyba jeszcze co innego. W każdym razie poszukałem na niezastąpionym google i ktoś napisał, że linux jest bardziej czuły na wady sprzętowe niż Windows, więc najbardziej prawdopodobne jest to, że kieszeń jest wadliwa. Czy może ktoś napisać, że to jest nieprawda? Oczywiście jeszcze to jakoś uargumentować. Jeśli nie to czeka mnie serwisowanie:/

Trzeci, ale już taki najmniejszy, problem wiąże się z kartą graficzną. Obecnie system mi działa na sterowniku 'vesa', a mam kartę ATI Mobility Radeon X1600. Na stronie ati znajduje się sterownik, ale do X-ów w wersji najdalej 6.8, a ja mam:

X Window System Version 6.9.0 (Debian 6.9.0.dfsg.1-6 20060403233528 David Nusinow <dnusinow@debian.org>)
 Release Date: 21 December 2005
 X Protocol Version 11, Revision 0, Release 6.9
 Build Operating System: Linux 2.6.12-1-686 i686 [ELF]
Current Operating System: Linux master 2.6.15-1-486 #2 Mon Mar 6 15:19:16 UTC 2006 i686
 Build Date: 04 April 2006
         Before reporting problems, check http://wiki.X.Org
         to make sure that you have the latest version.
 Module Loader present
OS Kernel: Linux version 2.6.15-1-486 (Debian 2.6.15-8) (waldi@debian.org) (gcc version 4.0.3 20060212 (prerelease) (Debian 4.0.2-9)) #2 Mon Mar 6 15:19:16 UTC 2006

Jest tam też plik *.run, który automatycznie instaluje sterownik, ale gdzieś na google wyczyctałem, że nie zachowuje jakiśtam jakiś zależności i przez to potem nie można update-ować środowiska graficznego.

Więcej problemów nie pamiętam...

Jednym słowem: POMÓŻCIE!!!

Pozdrawiam,
Rafał Konrad Pawłaszek