Bash - wygenerowanie pliku na podstawie szablonów

Stworzyłem plik variables.txt o zawartości:
***
export var_dc1=example
export var_dc2=org
export var_sambaDomainName=WORKGROUP
[etc.]
***

Stworzyłem plik template.ldif o zawartości:
***
dn: uid=$var_login,ou=users,dc=$var_dc1,dc=$var_dc2
cn: $var_login
givenName: $var_imie
sn: $var_nazwisko
uidNumber: $var_uid
gidNumber: $var_gid
sambaDomainName: $var_sambaDomainName
[etc.]
***

Stworzyłem plik userlist.txt o zawartości:
***
jkowalski Jan Kowalski 1005 1005
znowak Zbigniew Nowak 1006 1006
[etc.]
***

Piszę (próbuję ale nie wychodzi) skrypt który przygotuje gotowca celem
wczytania kont do katalogu czyli coś w stylu:
***
#! /bin/sh
. variables.txt
szablon=`cat template.ldif`
while read
do
echo $szablon
done < userlist.txt > gotowiec.ldif
***

No i albo mi się wartości pod zmienne nie podstawiają (zostają
$var_costam) albo wynikowy plik ma wszystko w jednej linii albo wywala
się bo znów gdzieś zapomniałem wziąć zmiennej w żaby.

Nie za bardzo też wiem jak poprawnie przypisać te:
$var_login $var_imie $var_nazwisko $var_uid $var_gid
z pliku userlist.txt (tablica pewnie?)

google i abs-guide przeglądałem ale za bardzo nie pomogło bo koder to
nie jestem...

Mógłby ktoś naprowadzić na proste rozwiązanie ?
(tzn. jak poprawnie zadeklarować zmienne i jeden while zagnieździć w drugim)

- --
Pozdrawiam Krzysztof Jastrzębski <><
family[at]jastrzebscy[dot]pl http://family.jastrzebscy.pl/