VLC i etch Debian

Witam ponownie.
Może mam szczęscie ,ale ściągnąlem dwa pakiety:
1)vlc 0.8.4 dla etch ze strony pakietów do Debiana. (plik .deb)
2)dla wersji stable wxvlc 0.8.4 (też plik .deb)

najpierw wpisałem dpkg vlc(versja).deb
to wyskoczyło że nie ma wxvlc.......
no to też wpisałem dpkg wxvlc(versja).deb
no to wyskoczyło że nie ma zainstalowanego vlc ;-)

ale potem napisałem
apt-get update
apt-get -f install

i sie zainstalowało i chodzi.........(co 2 głupi ma szczęscie).
Może mi ktoś wyjaśnić w przystępny sposób o co chodzi z tymi zależnościami w bibliotekach dla poszczególnych programów......(dlaczego np. jak wydaje polecenie apt-get install vlc to wyskakiwalo ze vlc nie ma ale odnosi sie do innego pliku-> jak sprawdzić jaki to plik??)

Oraz dlaczego niektórzy użytkownicy sami sobie kompilują źródła do swojego Debiana. Jaka jest różnica między kompilacją źródła przez gcc a instalacją pakietu przy pomocy apt-get lub dpkg??

A co do słuchania BBC World Service to zainstalowalem sobie real player'a v.10 (po ściągnięciu pliku .bin ze strony producenta) i ładnie wszystko chodzi........ może nawet lepiej niż pod XP bo nie słychać trzasków tylko czysty dzwięk nawet przy 16kbit
Dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam
Łukasz Majewski

p.s. może macie Panowie i Panie jakieś wskazówki co do użytkowania Debiana żeby chodził długo i szczęśliwie(bo nie ma cenniejszych rad niż doświadczenia innych)?? Jak np. sprawdzić czy nie ma jakiś pakietów ktore nie do końca sie poprawnie zainstalowały i najlepiej by było je usunąć?(chodzi mi o komendy serwisowo-użytkowe.......)