Ograniczenie logowania na dane konto

Witam,
mam pytanie - jak ograniczyc logowanie usera , ktory ma dwa konta shellowe, tak aby z LANu mial dostep do obydwu, a z zewnatrz
tylko do jednego z nich /bezposrednio/, na drugie moze sie ew. przelogowac.
moze pytanie troche lamerskie, ale wszystko co wygoglalem to blokada/dostep do konkretnego konta usera wogole,
a mi chodzi o to ze on zna hasla do obu kont, a z internetu ma sie zalogowac tylko najedno z nich, drugie ma byc bezposrednio
niedostepne
moze macie jakiegos linka albo chcby namiar w czym to szukac?

pozdrawiam
--
  Jerzy <sm0q> Patraszewski
  patrasze{at}wszib{dot}edu{dot}pl