domyslna przegladrka www w xfce4

z zadowoleniem korzystam od jakiegoś czasu z unstable
(zbudowany wprawdzie na podstawie linux-edu-cd, czyli knoppiksa)

od dłuższego czasu mam dosyć dziwny problem.
a właściwie dwa.
1) nie udaje mi się zmienić domyślnej przeglądarki w xcfe4
 (porady googlowe żeby zmienną default_browser w .bash_profile
 ustawić nie dają rezultatów. cały czas uruchamia się konqueror.

to jeszcze nie byłoby szczególnie uciążliwe, gdyby nie to, że:

2) w 80% przypadków konqueror nie ma ogonków (tzn wyświetla prostokąciki
 zamiast polskich liter)
kodowanie ma środkowoeuropejskie iso jako domyślne,
pozostałe programy rodem z kde świetnie sobie radzą,
czasami, ni z tego ni z owego, polskie literki się wyświetlają poprawnie.
prawdopodobieństwo tego chya można zwiększyć odpowiednio zmieniając aktywne okno
ale niestety nie chce mi się prowadzić na ten temat szczegółowych badań, bo
wydaje mi sie to trochę niepoważne.

pozdrawiam
krzysztof strug