amd64 i emulacja i386

Witam,

Tak się zacząłem zastanawaic czemu nie ma np takiego openoffice w
debianie amd64. Wiem, że openoffice nie jest zbyt czysty aby
skompilowac go jako amd64, ale przeciez same X'y maja stworzony katalg
o nazwie emul/costam i niektore biblioteki dla X'ow już tam są.
Dodatkowo nie ma żadnego infa co zrobić, aby uruchomić aplikację
napisaną pod 32-bitowy system. Ciągle tylko czytam użyj chroot, ale
jedyne howto znalazłem do apatche i polegało na stworzeniu katalogu i
umiejscowieniu tam bibliotek wymaganych przez te aplikacje. Tylko wpierw
trzeba wiedziec, co jest potrzebne... Dodatkowo nie wiem jak to ma
działać. Poczytałem z 10 stron (wiem tylko, ale nie wiele mozna
znalezc na ten temat) i nie wiem co zrobic... "chroot howto" w
google niewiele daje. Wiem tylko ze chroot jest wykorzystywany w
celach bezpieczenstwa i procesy za pomoca niego uruchamiane sa we
wirtualnym srodowisku.
I teraz nie wiem o co chodzi. Jestem zielony, ale zapewne wystarczy
aby aplikacje mialy wszystkie biblioteki spod i386 a reszta zajmuje
sie procesor na plycie glownej.
Skoro tak, to czemu nie ma jakiegos apt386-get ktory ułatwiłby proces
instalacji i uzytkowania reszty programow? To by ulatwilo sprawe z
brakujacymi bibliotekami, a nie jak teraz musze szukac jaka biblioteka
gdzie sie znajduje. Oczywiscie jesli uruchamia sie 32 bitowe
aplikacjie pod chrootem, jak nie, to ja nie wiem co musze zrobic juz
wogóle.

Tak wiec prosze o naprowadzenie mnie co mam zrobic aby zainstalowac
jakikolwiek program spod i386 aby dzialal pod debianem amd64.

Dodatkowo jesli istnieje juz jakies howto co trzeba zrobic aby np. pod
firefoxem byl flash; ewentualnie ze wspomnianym openoffice.

A teraz odnosnie wine. Gdzies wyczytalem, ze wine skompilowany pod
amd64 emulowalby tylko programy napisane pod 64bitowa architektore. W
takim razie, skoro 64bitowe srodowiko ma byc przyszloscia, czy jest
cos robione w tym kierunku, aby '64bitowy wine' uruchamial roniez
programy spod 32-ch bitow? Przeciez nie wszystkie programy
(szczegolnie te starsze) moga zostac napisane pod nowa architektore.
A teraz pozostaje uruchomienie wine spod i386, tylko jak tego dokonac?

To chyba wszystko co chiałem się dowiedzieć.

--
Pozdrawiam serdecznie:
 mons

--dla majacych czas na czytanie--
PS. Chciałbym coś jeszcze wyjasnic. Swoja przygode zaczalem od Debiana
i jestem z niego zadowolony, aktualnie jest to "zapasowy" system.
Linuksa tak na serio poznawalem rok temu, potem przestalem i zaczalem
z poczatkiem wakacji. Niestety nie jestem jescze gotowy aby calkowicie
przesiasc sie na pingwina, jednak caly moj sprzet potrafilem
zainstalowac na Debianie. Jest to niewiele, ale dzieki prostocie
Debiana jest sprawny system. Dodatkowo mam pare dodatkow z kde-look.
Aktualny Debian to Etch z oknami od SIDa, zaś kernel wlasny
skompilowany. Tak więc środowisko do pracy jest sprawne, jednak
pozostaje przy konkurecie z przyzwyczajenia i rozrywki w postaci gier
do ktorych czasami wracam.
Aktualnie chce się dowiedziec jak uzywac programow linuxowych z
dystrybucji i386 pod amd64.
To byla moja ktorka historia i przy okazji wiecie z kim macie do
czynienia  ;)