Re: Debian w kafejce internetowej

On Mon, Oct 03, 2005 at 07:00:58PM +0200, Hubert Lautenszleger wrote:
> Witam Grupowiczów!
>
> Oto opis małej sieci LAN. Maszyna będąca jednocześnie bramką, routerem,
> serwerem ftp... może coś jeszcze. Do niej podpięte 12 stacji roboczych i
> wszyskie te komputery pracujące na Sarge.
> Taki jest pomysł osoby chcącej otworzyć małą kafejkę internetową.
>
> Teraz moje pytanie.
> Czy istnieje jakaś aplikacja pozwalająca na zdalne zarządzanie linuksami
> w takich kafejkach. Dajmy na to gostek kupuje godzinę przy kompie, ja na
> serwerze ustawiam jakoś (?????) "Time na kompie nr.1 = 60min"
> [...]

Nie powinno być zbyt trudne zbudowanie tego samemu, np. z interfejsem
skryptowym.

Masz centralną maszynę, z której zezwalasz na wyświetlanie aplikacji na
wszystkich X serwerach (xhost +maszyna). Z tego serwera będziesz
serwował zegarek na ekran wszystkich klientów. Na pewno da się znaleźć taki
zegarek (stoper) z możliwością sterowania z cmdline. Możesz wymusić
pokazywanie go "na wierzchu" żeby inne okna go nie przykrywały, np. w
konf. window managera.

Równolegle z odpaleniem zegarka otwierasz dla danego klienta regułki
iptables umożliwiające mu dostanie się do sieci zewnętrznej.

Po tym jak czas mija, wyłączasz zegarek, ustawiasz regułki blokujące
iptables i po sprawie. Możesz do tego wykorzystać polecenie "at", albo
inną technikę.

To tak naprędce wizja prostego systemu do zbudowania we własnym
zakresie.

Wanted