Re: ACPI, hibernate i takie tam

On Sat, 25 Jun 2005 14:46:49 +0200
gartus <gartus@wp.pl> wrote:

> Witam
>
> postanowilem  troszke powlaczyc z oszczednoscia pradu
> i w zwiazku z tym napotkalem pare problemow, na ktore nie ciezko mi
> znalezc cos w miare klarownego. Od poczatku
>
> 1. suspend/hibernate - czy mozna uzyskac taka fukcjonalnosc bez
> wlasnorecznej kompilacji jajka? Na standartowe jajo debianowe znalazle
> paczuszke  kernel-patch-suspend2, ale nie chce dzialac z moim jajem:
Nie można - trzeba przekompilować.
Ja to robię tak:
$apt-get install kernel-image-2.6.8
Następnie ściągam najnowszy patch do jądra 2.6.8:
http://www.suspend2.net/downloads/all/software-suspend-2.1.7.2-for-2.6.8.1.tar.bz2
$cd software-suspend-2.1.7.2-for-2.6.8.1
$rm apply unapply
$cat * > ../suspend.patch
Następnie aplikuję suspend.patch w katalogu jądra:
$patch -p1 < ../suspend.patch
W 2 plikach jest 'FAILED' - ale po sprawdzeniu okazuje się, że kod już
jest w jądze debianowym, więc nie należy się tym przejmować.

Kompilacja jądra, należy zaznaczyć:
CONFIG_SOFTWARE_SUSPEND2=y
CONFIG_SOFTWARE_SUSPEND2_BUILTIN=y #to się może samo ustawiać
CONFIG_SOFTWARE_SUSPEND_SWAPWRITER=y
CONFIG_SOFTWARE_SUSPEND_LZF_COMPRESSION=y
CONFIG_SOFTWARE_SUSPEND_TEXT_MODE=y
CONFIG_SOFTWARE_SUSPEND_DEFAULT_RESUME="/dev/hde1" #tu należy podać
adres partycjiswap, na którą ma się zapisywać obraz - oszczędza to
podawania tego jako parametru do jądra.
Inne opcje CONFIG_SOFTWARE_SUSPEND* - wyłączone.
Pozostałe opcje jądra możesz zostawić tak, jak są - będzie config jak w
domyślnym jądrze debianowym.

po skompilowaniu - hibernacja już powinna działać.
Różnie jest ze sprzętem: problemy ze sterowikami nvidii (wymieniłem na
Voodoo3 i jest ok), scsi trzeba skompilować jako moduły i przed
hibernacją wyładować.

> 2. co mam poczytac/czym sie zaineresowac by uzyskac cos takiego:
> odpalam sobie jakis programik na noc  i zostawiam kompa, ktory ma
> zuzyc jak najmniej pradu - moze wolniejsze obroty dysku itp
> Nie wiem czy ma to w ogole sens - jak to wyglada?

1. man hdparm
Można wyłączyć nieużywane dyski (hdparm -Y /dev/hdx) (hdparm -w /dev/
hdx- żeby potem włączyć), można ustawić czas po jakim dysk się wyłączy
(to w manie jest opisane z przykładami).

laptop-mode-tools - też zarządznie dyskiem (manipuluje ustawieniami
jądra, żeby dane co chwilę nie były syncowane na dysk)

2. wyłączanie moinitora:
Option          "DPMS"
w /etc/X11/XF86Config-4, w sekcji "Monitor"

3. ACPI - warto przeczytać:
http://acpi.sourceforge.net/documentation/processor.html
Na desktopie zazwyczaj nie ma zaawansowanego zarządzania energią, można
wymusić wyłączanie procesora:
echo -n x > /proc/acpi/processor/CPU0/throttling
(szczegóły o co w tym chodzi są opisane w tym linku)

--
 Marcin Bis