Re: HTB Skrypt [OT]

On Tue, May 24, 2005 at 10:47:53AM +0200, Marek Zakowicz wrote:

> Rzeczywiście słyszałem o takiej praktyce, ale nie wiem o co jest oparta.

O prawa autorskie?

> W samej licencji GPL chyba nie ma takiego zapisu, który by ją potwierdzał.

A po co ma być? Nie rozmawiamy o cofnięciu rodzaju licencji dla już
opublikowanego kodu tylko o zmianie licencji dla kolejnych wersji.

> Co do praw deweloperów to oczywiście je doceniam, choć rozumiem też, że
> podając licencję, zawierają z użytkownikami umowę.  Czy mogą ją potem
> zmieniać nie wiem...

Jeśli mają taki humor to mogą każdą kolejną wersję wypuszczać na innej
licencji. Ty jednakże jako użytkownik możesz wziąć powiedzmy wersję 0.4,
która jest na GPL i _musisz_ ją rozwijać na tej licencji. Możesz też wziąć
0.5, która jest na BSD i znowu _musisz_ ją rozwijać na tej licencji.

Autor jednakże jeśli wszelkie prawa autorskie należą do niego może sobie
dowolnie zmieniać rodzaj licencji.

> Jeśli jesteś w stanie poprzeć swoją opinię urywkiem z GPL (jest jakieś
> tłumaczenia choćby na http://gnu.org.pl/text/licencja-gnu.html) albo prawa
> autorskiego (pdf był kiedyś na sejm.gov.pl, ale nie mogłem znaleźć - w
> razie czego służę kopią) to będę zobowiązany - ciekawi mnie kwestia...

Nie ma czego popierać. Sytuacja hipotetyczna:

Piszę sobie program komercyjny i nie udostępniam źródeł. Powiedzmy, że
nagle mam kaprys i wypuszczam wersję 0.5 na GPL. Wszyscy korzystający z tej
wersji jeśli wprowadzą modyfikacje muszą się trzymać licencji.
Ja natomiast zakładając, że leję z góry na dół na ich modyfikacje i sam
rozwinąłem program do wersji 0.6 mogę sobie go z powrotem zamknąć
i sprzedawać.

pozdr,
fEnIo

--
  ,''`.  Bartosz Fenski | mailto:fenio@debian.org | pgp:0x13fefc40 | irc:fEnIo
 : :' :       32-050 Skawina - Glowackiego 3/15 - w. malopolskie - Poland