współdzielone biblioteki w /usr/local/lib

Pamiętam, że juz się z tym problemem kiedyś zetknąłem, i nie znalazłem wtedy rozwiązania. Chodzi o to, że gdy kompiluje u siebie biblioteke, instaluje ona się w /usr/local/lib. Jeśli potem piszę program korzystający z tej biblioteki, nie potrafi on znaleźć tych plików.
Otrzymuje komunikat:
error while loading shared libraries: libcośtam.so: cannot open shared object file: No such file or directory Sprawdzałem, że plik libcośtam.so istnieje, tylko jak zrobić, żeby go znajdowało?

--
JRX --> "alien" + "server" + /at + "op" + /dot + "pl"
If the words "open source" get you more excited than