Re: Wypalanie DVD

Jak podają anonimowe źródła, przepowiedziano, że Rafał Dąbrowa napisze:

> Do tej pory używałem nagrywarki płyt CD i pakietu cdrecord, ale niestety
> danych ciągle przybywa.

Kasować! Kopiować i kasować ;)

> Przymierzam się do archiwizowania danych na nośnikach DVD. Jeśli podstawą ma
> być niezawodność, to w grę raczej wchodzi PLEXTOR.
>
> Z jakiego standardu płyt najlepiej korzystać do archiwizacji danych (DVD-R
> czy DVD+R) ?

Obstawiałbym +R bo masz trochę większe możliwości. Ale pewnie i tak
znacznie bardziej istotna jest jakość płytek.

> Czy do nagrywania w woodym (proces nagrywania implementuję wyłącznie w
> skrypcie, nie używam X-ów) oprócz cdrecord jest jakaś lepsza alternatywa ?,
> np. dvdplusrw ?

Przed "tym wszystkim" poczytałem sobie o nagrywaniu, nieoficjalnych łatkach
na cdrecorda innych narzędziach it[dp] i ostatecznie doszedłem do wniosku,
że będę używał growisofs. Tak potem zostało, bo kłopotów nie ma i nie było
ani z -R ani z +R.

growisofs -Z /dev/dvd    -hide-rr-moved  -J -joliet-long ...
			 cała reszta już dokładnie jak dla mkisofs

          ^jeśli nowy DVD, lub -M jeśli nie

> Czytałem, że za kilka lat na rynek mają wejść nośniki Blu-Ray z zapisem 27
> GB danych i trwałością nośnika do 30 lat.

Uwierzę i przyznam rację, jak zobaczę, że za 30 lat odczytam z czegoś takiego
dane :)

Jacek Kawa  **Zatrzymano historię. Istnieje tylko
               nieograniczona teraźniejszość.**