Re: Wypalanie DVD

Dnia piątek, 25 marca 2005 10:41, Rafał Dąbrowa napisał:
> Do tej pory używałem nagrywarki płyt CD i pakietu cdrecord, ale niestety
> danych ciągle przybywa.
> Przymierzam się do archiwizowania danych na nośnikach DVD. Jeśli podstawą
> ma być niezawodność, to w grę raczej wchodzi PLEXTOR.

A np.: LG GSA-4160B działa super.

> Z jakiego standardu płyt najlepiej korzystać do archiwizacji danych (DVD-R
> czy DVD+R) ?

U mnie DVD-RAM.  :-)))

> Czy do nagrywania w woodym (proces nagrywania implementuję wyłącznie w
> skrypcie, nie używam X-ów) oprócz cdrecord jest jakaś lepsza alternatywa ?,
> np. dvdplusrw ?

cytat z pl.comp.os.linux.sprzet  "Linux i DVD-RAM

Witam
Widziałem na polskojęzycznych grupach zapytania o obsługę dvd-ram, sam
szukałem po grupach anglojęzycznych rozwiązania tego problemu (nie
znalazłem, ale poradziłem sobie), więc pozwolę sobie na opisanie tego.
Dla kernela 2.4.* wymagane skompilowanie ze wsparciem scsi. Następnie w
/etc/lilo.conf należy dodać:
append="hde=ide-scsi" (tak jest u mnie - napęd LG DVDRAM GSA 4081B jest
jako urządzenie master na trzecim kanale ide). Surowy plik nagrywarki
powinien znaleźć się jako /dev/scd0.
Kolejnym krokiem jest edycja /etc/fstab:
/dev/scd0 /mnt/dvdram auto noauto,rw,user 0 0
Następnie należy utworzyć w katalogu /mnt katalog dvdram.
Teraz chwila prawdy(należy załadować płytkę DVD-RAM do napędu):
mount /mnt/dvdram - jeśli pojawia się znak zachęty powłoki, oznacza
prawidłowe zamontowanie napędu w systemie.
Kolejny krok:
mkfs.ext2 /dev/scd0 - zapytani zostaniemy, czy na pewno to chcemy
zrobić, bo na tym napędzie może być więcej partycji - odpowiadamy
twierdząco. Kiedy ukończymy formatowanie płyta jest gotowa do pracy. Ja
wykonałem backup systemu:
dd if=/dev/hda6 of=/dev/scd0 ... Poszło!
Pozdrawiam wszystkich, a szczęśliwym właścicielom napędów dvd-ram życzę
powodzenia - mam nadzieję, że choć trochę Wam pomogłem :)))

Autor: Wojtek Węglarz <lordcox@melina.net.pl>
Data: 1 kwietnia 2004 00:42:47 "