man dpkg (lub inny) i PL znaki

Witam

Temat zapewne byl juz walkowany co zreszta potwierdza to co znalazlem na
google ale jednak nie dzialaja mi te znalezione przepisy - skupilem sie
glownie na informacjach z http://www.debianusers.pl/article.php?aid=5 i
ok pod konsola textowa wszystko dziala jednak pod Xami nie do konca - w
xtermie moge pisac pl znaki óżź itp ale przegladajac polskiego mana np
man dpkg juz sa krzaczki zamiast pl liter, tak samo np z ekg w ktorym
nie dostaje pl liter, nie moge sie przelanczac miedzy oknami w ekg
uzywajac ALT-1, ALT-2 zamiast sie przelaczyc pojawiaja sie dziwne
znaczki - tak sie dzieje w xtermie natomiast w czystej konsoli wszystko
dziala. Wszystko mam dokladnie tak zrobione jak podaje link na
debianusers - mozecie mi podsunac jakies pomysly czego nie zrobilem?

Z gory dziekuje za odpowiedzi (nawet te ganiace za to ze temat juz byl ;)