serwer whois czy dns lokalny ?

Witaj lista!

chcialbym wykorzystac do strony skrypty przeszukujace serwery whois do
domen i teraz mam pytanie jak zrobic najprosciej cos takiego lokalnie
aby wyslac zapytanie do serwera po localhoscie czy dana subdomena
istnieje w domenie glownej serwera...

czy i jak ? ustawic serwer whois ? czy moze jakis wpis dns wystarczy

domena glowna: domena.pl

a na stronie szukam czy jest wolna subdomena1.domena.pl
skrypty php obslugujace tego typu zapytanie mam ale dzialaja one na
bazie odpytywania serwerow whois i nie wiem jak zrobic to lokalnie

--
Pozdrowienia,
 bieniu gras