Re: RAID0 - sprzetowy czy softwarowy

On Wed, Dec 22, 2004 at 12:54:17PM +0100, pkrol@poczta.onet.pl wrote:
> Chodze od kilku dni po necie i czytam na  temat RAID0. I nie moge
> znaleźć odpowiedzi. Otoz chce postawic serwer plikow oparty na sambie
> w linuxue (oczywiscie Debian 3.0 jajko 2.4.20) Na tym serwerze plików
> ma byc 4 dyski IDE kazdy po 250 MB polaczonych w RADI0 (inetersuje
> mnie jak najwieksza pojemnosc a nie bezpieczenstwo). Pytanie brzmi czy
> decydowac sie na RAID sprzętowy jesli tak to jaki czy wybrac
> softwarowy. Z informacji jakie znalazlem w  necie nie potrafie wyrobic
> sobie zdania.

Głównym argumentem za sprzętowym RAIDem w ogóle jest odciążenie
procesora systemowego poprzez przeniesienie zadania liczenia sum
kontrolnych na kontroler RAID. Ponieważ w RAID0 nie ma sum kontrolnych,
więc nie ma czego przenosić na kontroler, więc wydaje mi się, że
spokojnie można poprzestać na programowym.

Dodatkową zaletą jest fakt, że w razie spalenia płyty można odpalić
macierz na innej maszynie, a nie koniecznie szukać identycznego
kontrolera.

Zastanowiłbym się tylko, czy nie lepiej użyć coś w stylu LVM zamiast
czystego "md". Będzie łatwiej manipulować/backupować.

Marcin
--
Marcin Owsiany <porridge@debian.org>             http://marcin.owsiany.pl/
GnuPG: 1024D/60F41216  FE67 DA2D 0ACA FC5E 3F75  D6F6 3A0D 8AA0 60F4 1216