dpkg -nie działa

Zrobiłem upgrade s Woodiego do Sarge i po kilku dniach skończyła się
możliwość aktualizacji pakietów, a w odróżnieniu od Woodiego w Sarge sporo
się zmienia.
Nie działa dselect, nie działa apt-get. To znaczy ściągają pakiety ale
zatrzymują się na instalacji informując, że dpkg został niespodziewanie
zakończony.
dpkg -l samba daje
Zakończony
a oto inne komendy:
dpkg --force-depends -i dpkg_1.10.23_i386.deb
Zakończony
dpkg --force-conflicts -i dpkg_1.10.23_i386.deb
Zakończony
dpkg --force-bad-path -i dpkg_1.10.23_i386.deb
Zakończony
router:/var/cache/apt# dpkg --force-all -i dpkg_1.10.23_i386.deb
Zakończony

pliki binarne dpkg na dysku są te same co w pakiecie deb.
Pewnie ma coś w bazie bo problemy zaczęły się po próbie instalacji
phpmyadmin i równoczesnej aktualizacji kilku innych pakietów,
ale w /var/lib/dpkg/status jest wpis:
Package: phpmyadmin

Razem z nim wskazany był do instalacji php4-gd ale
Package: php4-gd2
Section: web
tak samo jest dla gd.

Z tym systemem miałem już problemy z pół roku temu gdy z powodu przepełnienia dysku i własnej głupoty straciłem pliki /var/lib/dpg apt i dselect jakoś ręcznie to odbudowałem, bo i błędy były inne, a teraz milczenie. Upgrade robiłem przez internet ale mam też pierwszą płytkę z 1 listopada od instalki sarge. Czy jak na ten system zainstaluję podstawowe pakietyz pierwszego etapu instalacji to dalej będzie normalnie działał?
A może jest inny sposób rozwiązania tego problemu?
Pozdrawiam
   Andrzej Kosmala