P4P800-E; dysk IDE+dysk S-ATA

Moje pytanie nie wiąże się może bezpośrednio z Debianem ale dotyczy ogólnie
OS i sprzętu jak w temacie - czyli płyta Asus P4P800-E z dwoma dyskami:
30 GB IDE oraz 160GB SATA. Na takim zestawie stawiałem W2K i cały czas
testowałem transfery na obu dyskach (prosty sposób poprzez kopiowanie
plików).
Surowy W2K - transfery słabiutkie; dodany SP2 - słabo ale tu wystąpiło to
o co mi chodzi. Dysk SATA chodzi dobrze, kopiowanie z SATA na IDE - dobrze,
kopiowanie z IDE na SATA beznadziejnie wolno ! Dysk zachowuje się
"dziwacznie" ponieważ najwolniej idzie z niego ODCZYT a nie zapis.
Po SP4 i pozbyciu się ostrzeżeń w menadżerze urządzeń dyski chodzą OK.

Teraz postanowiłem zainstalować Mandrake (bo gwarantuje od ręki, że taki
sprzęt obsługuje). I tu to samo : SATA chodzi dobrze; kopiowanie z SATA
na IDE idzie OK ale kopiowanie z IDE na SATA to porażka.

Wynik z hdparm :
Timing buffered disk reads:    2 MB in  5.79 seconds = 353.89 kB/sec
Po lekkim tuningu :
Timing buffered disk reads:    2 MB in  4.27 seconds = 479.59 kB/sec

Czegoś takiego jeszcze nie widziałem !

Może jakieś porady. Może ktoś z Was spotkał się z takim problemem ?