Gnome- monitor, przycisk ACPI

Witam

Mam dwa problemy:
- chciałbym jakoś 'zmapować' przycisk POWER(ten przy obudowie), żeby po
prostu mógł wyłączać komputer (czasem ktoś wyłącza mi komputer twardo,
nie wiedząc "jak to się wyłącza":-)
- nie zlokalizowałem żadnego pliku config dla częstotliwości odświeżania
w gnome (a może i w ogóle X'ów). W każdym razie edytując
/etc/X11/XF86Config-4, sekcję monitora nie mogę wpłynąć na to, żeby w
gnome (konkretnie używając tego user-friendly programiku "Preferencje
rozdzielczości ekranu") pokrywał się zakres częstotliwości odświeżania.

Myślę też, że potrzebuję trochę wskazówek jak operować configami, żeby
np. dpkg prawidłowo funkcjonował (reconfigure itp)...

Co robię źle? Jak zrobić dobrze?

Pozdrawiam :-)
--
Krzysztof Matusik <kyf@arterm.pl>