mysql + phpmyadmin

witam

co prawda nie działam na debianie ale ufam ze naprowadzicie mnie na jakis pomysł, zapewne to nie jest to skomplikowana sprawa, ale juz nie daje rady... zachcialo sie popróbowac tego oto managera baz ale niestety od kilku dgodzin tkwie w martwym punkcie:

phpMyAdmin próbował połączyć się z serwerem MySQL, a serwer odrzucił połączenie. Powinieneś sprawdzić nazwę hosta, nazwę użytkownika i hasło w pliku config.inc.php i upewnić się, że odpowiadają one informacjom danym przez administratora serwera MySQL.

*Błąd*

MySQL zwrócił komunikat:

|#1045 - Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: NO)

wariant z access denied for user 'root@localhost' (using password: yes) tez przerobilem ...

co moze być nie tak co mam sprawdzic...
/etc/my.cnf ?
dodac do systemu uzytkownika mysql? a moze do mysqla?
dodac hasła do ? ~/phpMyAdmin/config.inc.php jesli tak to w którym miejscu, we wszystkich?

help....!!

--
pozdrawiam
bartek