problem z siecią - długie

Witam . Mam następującą sieć:

---//---internet---+---|router z Natem 10.0.0.2|---|switch 5 portów|-----|2 komputery|( 10.0.0.3 i 10.0.0.4 o statycznym IP.)

Problem jest taki że dopóki jedna stacja była na windzie a druga na debianie to wszystko działało (czyt. można było pingować winXP z debiana i na odwrót). Teraz mam dwa debiany i na jednym (nowym) wszystko działa idealnie,a  na drugim (starszym) internet działa tak :
ping wp.pl --->
--- wp.pl ping statistics ---
100 packets transmitted, 86 received, 14% packet loss, time 448011ms
rtt min/avg/max/mdev = 20.410/62.051/921.661/180.052 ms
nie dziwił by mnie nawet packet loss,bo kabel jest nieekranowany i ma 40 metrów w jednym miejscu  ale problem w tym że odpowiedź z wp trwa średnio 0.5 s ,a linijka świadcząca o odpowiedzi pojawia się po ok 10 s. Przegoglowałem możliwe wady sprzętu, wszystko co tylko możliwe... Dwa dni i jedna noc i NIC..
Wina leży na pewno po stronie starego debiana. Mam w nim karte Realteka (moduł ne2k-pci). Włożyłem do niego starszą kartę Intel 10 Mbps i to samo. Prędkość internetu jest w zasadzie idealna ale odpowiedzi na pingi i samo łączenie się trwa strasznie długo. Rozmowa na gg jest np. praktycznie niemożliwa.

10.0.0.3 - compex rl100
10.0.0.4 - Realtek Ne2k-pci 8039
switch Surecom EP805SX
10.0.0.2 router Asmax (neostrada )

Jeżeli ktoś spotkał się z podobnymi problemami to prosze o odpowiedź.
--
Pozdrawiam ,Wojciech Ziniewicz

Portal INTERIA.PL zaprasza... >>> http://link.interia.pl/f17cb